לפעמים אני בונה את הבית מעץ ולפעמים מאבן.

wood house

לפעמים אני בונה את הבית מעץ ולפעמים מאבן. קירות הבית מאבני גיר גדולות ורחבות מסותתות עומדות אחת על השנייה בינן תחוב בוץ אדמת לס שהתקשתה והתייבשה לטיט המקנה אטימות מפני רוח וגשם. זה בית אבן צנוע.
לפעמים זאת בקתת עץ בנויה מגזעי עץ ארוכים שניסיתי להתאים כמיטב יכולתי לפי כיוון הגדילה. חלונות הבקתה צרים ומאורכים יורדים מהתקרה עד כדי מחצית גובה קיר ודלת שחורקת על ציריה. ומבפנים לוחות עץ מהוקצעים, מהודקים זה לזה מכסים על חרכי חוסר אחידות בולי העץ של הקירות החיצוניים.

הבקתה בנויה חדר אחד בלבד, חדר גדול. בפינה אחת מטבח פתוח לכיוון חדר האורחים אולם כאן אינני מארח אף אחד. בפינהת האורחים ספה גדולה – נפתחת מדי ערב למיטה שבה אני ישן בלילות ומנמנם בצהריים.

הטמפרטורה בבקתה הקטנה קבועה כל השנה באמצעות חומר הבידוד הטוב שיודע הטבע להציע. בחלל הבקתה יש לחות קלה ומעט טחב ירקרק דבק בשולי אבני הקירות.

בית העץ שוכן על תל נמוך ולמרות גבהו היחסי מסביבתו אין אני מרגיש מאמץ טיפוס במישור המתון שלוקח אותי מעלה. את התל מקיף מישור סלעי לא מעובד שהטבע קישט וחיות הבר חיות בו בבטחה ובשולי התל הקמתי גדר מבטון מהסוג המוכר לבני האדם כמחסום מודרני אפור ומאיים. בצידו הפנימי של שיר הבטון שחררתי ועודדתי שיחי – גדר סבוכים ופתלתלים והטבע פרס מעליהם מטפס ריחני ופרחוני שמח את החיים שבפנים.
בארות חפרתי לאגירת מי גשמים לפני שייעלמו לתהום או יזרמו אל הימים הגדולים ויקחו חלק בגלים גבוהים ואדוות רעננות כפרץ אנרגיה חסר משמעות והולכתים ברחבי המתחם המגודר לרווחת התושבים והצומחים.

עצים מתורבתים ליד שיחים ועצים טבעיים גדלים על הגבעה המישורית ומפתים בעלי כנף אל העצים השיחים הגבים והברכות שהכנתי עבורם והפרי ששתלתי לכבודם: אלונים, חרובים, אילות מסטיק, עצי תפוז, שקד, פקאן ומנגו ועוד ועוד עצי נוי והדר. ארבע עמודי היסוד בפינות בקתת העץ הם גזעי עצים חיים שצמרותיהם מאפילים על גג הבקתה משמש, רוח וגשם. בלילה נושמות התנשמות ונושפים הינשופים בצמרות העצים הומות וממצמצות באישוניהן הגדולים צהובים-ירוקים.
לציפורים שונות התקנתי קינים גבוהים והזרמתי זרזיף מים קטן אל בריכת עופות קטנה עם צידת דגים קלה בעונת הנדידה. שטחי מרעה צנועים לצמחייה ירוקה משמשים את התרנגולות המנקרות והגדיים הרכים שמצטרפים ללהקה כל אביב.

בחלומי אני משלים פרטים רבים ומגוונים בבית האבן או הבקתה. מחזק קורות, בונה מלונה, מוודא שהשקתות מלאות מים וקושר חבלים לנדנדות על עצי החורשה הקטנה שאני מטפח.

משפחות וקבוצות מבקשות לבקר להיזכר בטבע שנטשנו לטובת נוחיות העיר ואני שמח לארח.
רק קבוצות קטנות. הם באים להיפגש עם החורשה לדבר, לשחק ולהריח הם מסתתרים מחיי היומיום והטבע מקבל אותם לחיקו למרות השינוי בקולות. הטבע מופרע ומסתקרן. אדם בא להפריע לחייהן של החיות ולצמיחת העצים והשיחים ואני מאשר. כשהם עוזבים אני עובר אחריהם ומחפש שאריות שהתושבים המקומיים עלולים להיפגע. שקיות ניילון ומאכלים לא כשרים לחיות בר מעלים מהן את העולם הסינטתי.

רק פעמים בחודש הן מוזמנות לבקר. אינני דורש תשלום על הביקור. רק דרישה לנקות ולא לאיים על חיי ובעלי החיים או הצומח. אסור להדליק אש ואני מציג בפניהם את הנזקים האחרים שעלולים להיגרם מהתנהגות בלתי הולמת. הם מוזמנים להכיר את בעלי החיים שחיים איתי ולפעמים מסתקרנים בעצמם ועוברים לחזות בבני האדם.

יש צבים שאספתי בשדות. ארנבות שחפרו דרכן אליי, נמיות שאוהבות את מפלי המים והבריכות שהזרמתי בתעלה היקפית סביב המתחם. לעתים מגיע רכב לדלתות העץ הגבוהות והכבדות שהתקנתי בכניסה עם בעל חיים פצוע, שועל שנתפס בגדר, בעל כנף שתש כוחו או גוזל עורבני שנפל מהקן בטרם עת ואחרי טיפול מסור יישאר על אחד העצים בסביבה מרצונו או נכותו.

אם השאירו אחריהם סביבה נקייה יהיו מוזמנים האורחים לחזור ולבקר. אני מנהל רשימות. רשימות מבקרים ורשימות ממליצים.  אם השאירו מקום מלוכלך אם הרעישו יתר על המידה וגרמו אי נחת לדיירי המתחם ירשמו ברשימה אחרת וכניסתם תיאסר לצמיתות.
רק אורחים מומלצים נכנסים. ואורחים ממליצים עלולים להיכנס גם הם בגין המלצה לא ראויה. שמתי עצמי מגן לדיירים החלשים שכניי לביתי שעל הגבעה מפני פגעי אחיי בני האדם המתנהלים בבית גידולם כפיל בחנות חרסינה. לא כל אחד מתאים עצמו ומותאם להנאה מרעשי הטבע.

שתי כניסות בחרתי למקום. הרגילה, דרכה נכנסים מוזמנים דרך שער עץ גדול וכבד ממדים. מכוניות המבקרים נשארות תחת שני עצי אלון חזקים ורחבים מחוץ למתחם והכניסה אלינו רגלית בלבד, דרך גשר אבנים מעל תעלת מים היקפית.
כניסה שניה חפרתי תחת מחסן עצי ההסקה וכלי העבודה הסמוך לבקתה. במנהרה תת קרקעית שרק אני מכיר אני יוצא אל מרחבי האדם אל סביבה שהופכת זרה ומנוכרת לי. תמורת פקאן ארכוש מוצרי מזון וכלי עבודה. עבור התפוזים אקח לי פינוקי קמח וסוכר. עבור זרעי-ירקות טריים אשלם בכלי עץ שימושיים שאני מגלף מגזעים וענפים מעצי הנוי והפרי שבגינתי.

כך נראה בית חלומותיי וחיי. לעתים קרובות אני חולם בערנות מלאה ולפעמים בחלום מלט חיוכים. אני חולם אותו מתוך בית בלוקים מטויח עם מים חמים זורמים במקלחת עטופה קרמיקה. אני מדמיין את בית-הטבע ושכניי חיות היער בתוך חיי בורגנות נוחים במרכז כרך גדול. שם בטבע נראים חיי רומנטיים ואפשריים.

שתפו עם חברים ברשת או בפרטי

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
וואטסאפ
טלגרם
אימייל

עוד סיפורים